Saturday, February 19, 2011

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The Merchant of Venice - The Bard on the Stage (1) artist


Sto rileggendo (forse per la 70.000 volta) Il mercante di Venezia, del mio adorato et venerato William Shakespeare: un'opera succestiva, e piena di sfumature, che secondo me anticipa di secoli e secoli tanto la psicologia quanto la moda degli antieroi oscuri, a cavallo fra Bene e Male ...


La storia è quella di Antonio, ricco mercante veneziano che, per aiutare l'amico Bassiano a corteggiare la ricca e bella Porzia, si fa garante per lui presso Shylock, astuto usuraio ebreo.
Disprezzato ed osteggiato dai cristiani della città, primo fra tutti lo stesso Antoio, Shylock si vendica fissando un'ammenda very unusual if the loan will be paid on time, Antonio will have to pay with a pound of his flesh ...

I could rant for hours about what the style of Shakespeare is magical and sublime, be perfect in every possible situation, so I avoid: I did understand the concept, no? ;)

What fascinated me is the characterization. In this at work, in fact, the Bard puts aside the absolute character, and is concentrated in the paint the protagonists in a more subtle way. No character is therefore neither good nor bad, and above all no one seems to respect its place in society.
Antonio, a merchant and a leading man, does not pay much attention to material goods, and is primarily a fatalist and a melancholic, disillusioned and dissatisfied with the world. To be truly valuable is the friendship, and a dear friend as Bassett does not hesitate to put in play even his body.

And what about Portia, the beautiful damsel surrounded by suitors? Like all women of Shakespeare, reveals an enterprising and a courage that few would associate with her sex.

But most interesting is the character Shylock.

should be the villain par excellence, but it's really difficult to consider that, because Shylock is especially la vittima di una società che lo rifiuta in tutti i modi. Ed il rifiuto è davvero l'elemento che caratterizza la vicenda di Shylock, abbandonato persino dalla figlia Jessica. E' questo insieme di rifiuti che inasprisce il suo carattere. In Antonio vede il perfetto rappresentante di un mondo nel quale non trova posto; per questo lo sceglie come oggetto di vendetta. Come non commuoversi davanti a questo personaggio vessato, ma mai indebolito?


Un ultima considerazione va fatto in merito ad uno dei tanti adattamenti cinematrografici del Mercante, quello del 2004 diretto da Micheal Radford, che vede lo schierarsi di tre attori d'eccezione: nella parte di Bassiano c'è Joseph Fiennes (che in Shakspeare in Love played the Bard himself), we find Jeromy Irons as Antonio and Shylock is played by Al Pacino really superb. These two actors, in particular, give the best, and are also perfect as antagonists, they both convey a great strength of character, perfectly suited to the silent challenge between Antonio and Shylock.


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